sellhelp.pl

biznes, finanse, e-commerce

Biznes Poradnik

Jaki model logistyczny sklepu internetowego jest najkorzystniejszy?

Aby sklep internetowy mógł działać bez zarzutu istotne jest zwrócenie szczególnej uwagi na jego logistykę. Modele logistyczne sklepów internetowych są różne, warto im się przyjrzeć i wybrać rozwiązanie, które wyda nam się najbardziej odpowiednie.

Własny magazyn sklepu internetowego

Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ przy zamówienie większej ilości towaru możemy go odłożyć w magazynie, a w przypadku zakupu przez klienta produkt wysyłany jest bezpośrednio ze sklepu internetowego. Rozwiązanie to pozwala na skrócenie czasu realizacji zamówienia, uniezależnienia się od dostawców oraz uzyskanie lepszej ceny za zamówienie większej partii towaru. Aby posiadanie własnego magazynu było możliwe konieczne jest posiadanie odpowiednio dużej powierzchni magazynowej.
Pseudo – Just In Time, ten model sprowadza się do dostępności towarów u dostawcy i zamawianiu ich dopiero wpłynięcia zamówienia od klienta. Takie rozwiązanie będzie dobre dla sklepów internetowych, które nie posiadają wystarczającej przestrzeni magazynowej. Rozwiązanie to może jednak wpłynąć negatywnie na obsługę klienta, gdyż wysyłka towaru ulegnie opóźnieniu, a także u dostawcy może zabraknąć towaru, który nas interesuje.

Dropshipping

Dropshipping to kolejny model logistyczny, który polega na tym, że towar do klienta wysyłany jest bezpośrednio od dostawcy. W takim przypadku sklep internetowy jest tylko pośrednikiem sprzedaży przez co magazynowanie towaru jest niepotrzebne.Minusem tego rozwiązania jest brak wpływu na obsługę klienta, gdyż to będzie już zależało od dostawcy.
Warto również zwrócić uwagę na terminową wysyłkę towaru do klienta, pakowanie paczek, oraz zwroty i reklamacje.Klient powinien mieć możliwość wyboru najbardziej dogodnej dla niego formy dostawy i pewności, że dotrze do niego w ustalonym czasie. Paczki powinny być zapakowane w sposób atrakcyjny, co pozwoli na stworzeniu pozytywnego wizerunku sklepu. Należy również zadbać o odpowiednie zabezpieczenie paczki, tak aby w trakcie transportu nie uległa zniszczeniu. Jeżeli chodzi o zasady zwrotów i reklamacji to powinny być one przedstawione konsumentom w sposób czytelny. Powinny być szybko rozpatrywane, a także powinno się umożliwić klientowi zwrócenie towaru na koszt sklepu internetowego.
Dobrze przemyślana logistyka sklepu internetowego sprawi, że zarządzanie magazynem będzie lepsze, poprawi też płynność finansową oraz zadowolenie klientów. Każdy model logistyczny posiada wady i zalety, warto więc przeanalizować, który okaże się w naszym przypadku najkorzystniejszy, a także można połączyć to co z każdego modelu nam odpowiada.